onsdag 9 januari 2013

Slå av på takten med stil..


Efter en underbar jul och lite ledighet med bilsemester norrut har nu vardagen kört igång igen. Har tänkt över en del saker som jag vill att 2013 gärna får innehålla och en av sakerna är att ta mig tid att läsa mer!
En skön avslappning som gör att man varvar ner på kvällskvisten och att ha en bra bok på gång är nog min säkerhetsventil.. Istället för att dra igång stora inredningsprojekt och pyssel när barnen har gått och lagt sig på kvällen slänger jag helt enkelt upp mina raggsockefötter på sofflocket och sjunker in i en annan värld. Jag blir lagom slö av lite läsning, känner att jag är trött och lägger mig i hyfsad tid för en normal nattsömn.
Pysselprojekt har däremot en uppiggande och envis inverkan på mig som gör att och jag aldrig kommer i säng förrän jag är helt klar!


Så de senaste kvällarna har jag suttit uppe (..) och gjort bokmärken för att jag ska börja läsa mer!
 Det låter väl bra?!
Hittade den här bedårande varianten i en gammal fransk inredningstidning och var bara tvungen att prova! Inredningstidningar fungerar förresten inte som böcker på mig. Jag vill bara fram med verktygslåda , målarfärg och symaskin på en gång när jag ser något inspirerade.


Det finns en massa olika mönster på virkade blommor att googla på men här kommer min variant;

Virkat bokmärke
Lägg upp 54 lm.
Varv 1: 
Virka första varvet genom att virka en stolpe om tre öglor i varannan maska med en lm emellan varje stolpe. 
Varv 2:
Andra varvet virkade jag 3 halvstolpar i varje "hålrum" som blivit mellan stolparna under första varvet.
Varv 3:
Virka en fm mellan varje halvstolpegrupp som du gjorde i varv 2 och sedan 4 lm emellan innan nästa nerdyk.

Klar, lämna en extra lång ände !

Rulla ihop rosen samtidigt som du kastar runt ett par stygn med hjälp av änden som avslutade arbetet och en stoppnål..

Skaftet består bara av lm och bladen gjorde jag i efterhand och improviserade lite. Jag tycker det är ganska fint om bladen blir olika, inget blad är ju det andra likt!

Går så snabbt och lätt att det blev ett helt gäng gå-bort-blommor också!

Så ikväll ska jag bara ligga och läsa, jag lovar!!

Ha en härlig fantastisk dag!

Kram L

---

6 kommentarer:

  1. Vackra blommor!!! Kul med pyssel som snabbt blir färdigt....
    Ha det bra på soffan ikväll!!!!

    SvaraRadera
  2. Det låter underbart skönt!
    Och wow vilka finfina blommor!
    Kram på dig!
    Jenny

    SvaraRadera
  3. Så fint! Nu kan du läsa måååånga böcker på en och samma gång ju :)

    SvaraRadera
  4. Härligt, de blev såå fina! Man kanske kan se fram emot en liten "gåbortblomma" någon gång!
    Kram M

    SvaraRadera
  5. Det stämmer på mig också, böcker får en så där skönt trött och pyssel gör motsatsen. Jag ska också försöka läsa mer igen nu när vår lilla flyttat till eget rum, då kan jag ligga i sängen på kvällen och läsa tills jag inte orkar mer. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt fina!
    Dessvärre har virkkonsten aldrig fastnat i min hjärna. Trots att jag har lärt mig den flera gånger. Jag får nöja mig med att beundra andras fingerfärdighet samt med att läsa. Det kan jag, Och jag håller med dig helt om det avslappnande i denna syssla.

    SvaraRadera

Underbart att du är här! Och vad glad jag blir att du tar dig tid att skriva en liten hälsning.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...