fredag 28 september 2012

Surt sa räven..



Igår var det lopplisa som visade hur hon hade gjort sitt fina kort med löv och idag är det min tur att delta i pysselstafetten! Jag tänkte också bjuda på något man plockar med sig hem från höstpromenaden.. 

Hösten är rönnbärens tid. 
Små och lysande röda piggar dom upp i mörkret som är på väg, 
smakar finfint som gele och passar utmärkt till pyssel!



Rönnbären växer i klasar och efter skörden bör man genast plocka av dom en och en 
och låta dom torka luftigt på en bricka. 
Sedan behöver man inte ha så bråttom och kan gärna låta dom ligga och torka 1-2 veckor och plocka bort de rönnbär som blir bruna och ruttna innan man kastar sig över själva pysslet... 

Perfekt för småttingar som tycker det är kul att plocka bär och vill hjälpa till. 
( Det kan vara särskilt bra att ha med sig några små om man inte har några egna träd och behöver leta sig ut på allmän plats för att palla lite bär.. )




För att göra min rönnbärskrona behöver du:

1.
rönnbär
något fint pynt från naturen
nål
tråd 
sax
lampskärm
kantband
snöre att hänga upp den i eller lampsladd

2.
 Slakta lampskärmen så att du bara har stommen kvar. 
Liknande lampskärm brukar finnas på loppis för en femma eller så. 
Klipp till trådar i önskad längd och gör en knut längst ner på varje så att 
rönnbären inte halkar ner (fast dom klibbar fast ganska bra på tåden..) 
Ett bra tips är att använde sig av björntråd eller liknande som inte går av så lätt. 
Trä på rönnbären tätt eller med mellanrum efter smak. 

3.
Knyt fast trådarna på lampans överkant och ev några som hänger ner i mitten, eller vänd på skärmen om det passar bättre (beroende på modell..).
Klipp sedan av trådändarna.

4.
Fäst kantbandet längs med överkanten för att täcka knutarna genom att vira tråd runt eller 
sy några kaststygn runt om, alternativt använd en limpistol om du råkar ha en i beredskap. 
Sätt i ett band att hänga upp den i eller varför inte en lampa och lampsladd!
Fäst lite pynt där du tycker att det passar. Jag hittade ett par "japanska lyktor" i grannens rabatt :) 
Annars kan det vara fint med torkade höstblad, små prydnadsäpplen, nyponfrukter eller annat smått och gott man hittar ute.

5.
Färdig att hänga upp!




Lycka till om du provar och välkommen tillbaka!


Pysselstafetten fortsätter vidare och imorgon, lördagen den 29 September är det Johanna kaffepanna som ska inspirera oss! Hela schemat för pysselstafetten som håller på till 9 november hittar du här


Ha en riktigt härlig helg och om du tittar uppåt kanske du ser en klase rönnbär eller två..


25 kommentarer:

  1. Vad läckert det blev och härligt färggrant. Smart att torka bären och rensa bland dem innan de träs på tråden, då får man ju garanterat ett fint resultat :)

    SvaraRadera
  2. Så fint det blev. Och jag tror allt blir lite finare med japanska lyktor. :-D

    SvaraRadera
  3. Smart med återanvändning också, att göra något så vackert av gamla lampskärmar!! Skulle jag tillagt, men glömde!

    SvaraRadera
  4. Fint att använda naturen att pynta med, rönnbären är ju så fina också som torkade!

    SvaraRadera
  5. Superfin!! Ger verkligen en varm höststämning

    SvaraRadera
  6. Åh, så fint! Det ska jag göra!!! Hoppas du får en fin helg!

    SvaraRadera
  7. Magiskt läcker!! Det blir till att prova någon gång, så klart! Det märks också att du har rönnbärsvanan inne. Själv tänkte jag att man var tvungen att trä bären på stört efter plockning. Bra att veta att man med fördel kan vänta.

    SvaraRadera
  8. Och tack för kommentaren på mitt pyssel. :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Så fint! Jag gillar verkligen rönnbär men gör aldrig något av dom. Så tack för tipset!

    //Henrietta

    SvaraRadera
  10. woow.....hur coolt som helst :)
    å kul namn på bloggen :)
    å missa nu inte...

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    förra veckan 109fina bloggar.
    det är kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  11. Rönnbär är så vackert att använda! Fin krona!

    SvaraRadera
  12. Jätteläckert! Jag gjorde hjärtan, men detta var ju toppen!

    SvaraRadera
  13. Tusen tack för alla fina kommentarer, jag blir helt glad i hjärtat!! :)

    SvaraRadera
  14. Åh så fint!! När mina döttrar var små gjorde vi vackra halsband av rönnbär! Fin blogg du har! Kul att upptäcka nya! KRAM Anna

    SvaraRadera
  15. Fint! Rönnbär är ett nytt material för mig också. tack för tipset med att man bör torka bären innan användning för till pyssel.

    SvaraRadera
  16. Kul att du hittade till mig så jag kunde kika in till dig!
    Må så gott!
    Kram Evelina

    SvaraRadera
  17. pysslamer.se /Emma30 september 2012 kl. 09:04

    Vilken härlig krona du har gjort Linda! De fina bilderna gör mig supersugen på att pyssla.

    SvaraRadera
  18. Wow så fin den var! Gillar den massor! Tack för en fin beskrivning.

    SvaraRadera
  19. Så fin! Plockade in en massa lyktor idag som pryder köksbordet men rönnbär är det dåligt med omkring oss i år.

    SvaraRadera
  20. Åh, så härligt höstligt! Jag brukar trä rönnbär på tråd och hänga som girlanger men det här var ju betydligt pampigare=) Fint!

    SvaraRadera
  21. Jättefin!
    Så underbart att kunna använda sig av naturens egna pysselmaterial!

    SvaraRadera
  22. Åh så fin! Hittade din blogg via pysselstaffetten, så nu ska jag kika runt lite mer hos dig!

    SvaraRadera

Underbart att du är här! Och vad glad jag blir att du tar dig tid att skriva en liten hälsning.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...