tisdag 2 oktober 2012

Höstig 1800-tals dessert




Marängsuisse!
Kanske den bästa efterätten som finns. 
Trodde det var en ganska ny anrättning och kunde väl aldrig ana att den serverats gottegrisar som mig i över 100år!


Finns lite olika recept men här hemma är dom stadiga ingridienserna följande

vaniljglass
vispgrädde
maränger
bananer 
chokladsås

Allt i valfri mängd.. 
Staplas med fördel på höjden.

Marängerna tycker jag går finfint att använda köpta men chokladsåsen kokar jag gärna själv om jag har tid. Helst ska den fortfarande vara lite ljummen så att det liksom smälter ihop till en riktig söndagssoppa.
Förresten går den så snabbt att svänga ihop att den passar vilken vardag som helst som behöver muntras upp!
Och så brukar jag pynta den efter säsong, så här på hösten blev det små fuxior 
och en morgonfru som båda är ätliga och fick lysa upp i mörkret! 
(På svenska heter den ju ringblomma, men på danska heter den morgenfrue och det tycker jag är mer passande för denna vackra lysande sol... )



---

3 kommentarer:

  1. Mmmm vad gott, inte visste jag att det var så gammalt!!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  2. Mums vad gott

    Första gången jag tittar in här. Kul att titta runt:)

    fin blogg du har!

    SvaraRadera

Underbart att du är här! Och vad glad jag blir att du tar dig tid att skriva en liten hälsning.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...